Wykonywanie lotów
- Loty w rejonie lotniska (ATZ i TRA) mogą być wykonywane zgodnie z przepisami do lotów z widocznością (VFR) w warunkach VMC, po uzgodnieniu z AMC Polska.
- Wykonywanie lotów w strefie niekontrolowanej lotniska Warszawa - Babice bez łączności radiowej jest zabronione.
- Wszystkie statki powietrzne wykonujące lot do/z lotniska Warszawa - Babice lub przelatujące w rejonie lotniska muszą posiadać sprawną łączność radiową z ATS.
- W przypadku, gdy radar APP Okęcie nie pracuje, warunki lotów statków powietrznych mogą ulec zmianie.
- Językiem stosowanym w łączności powietrze-ziemia na lotnisku Warszawa - Babice jest język polski lub po wcześniejszym uzgodnieniu język angielski.
- Nad lotniskiem oraz w rejonie lotów lotniska EPBC loty szybowców bez dwustronnej łączności radiowej są zabronione.
- Zarządzający lotniskiem Warszawa - Babice zastrzega sobie prawo do ograniczenia, zawieszenia, lub czasowego wstrzymania ruchu lotniczego na lotnisku lub w jego rejonie, jeżeli względy bezpieczeństwa lub sytuacja ruchowa będzie tego wymagała.
- W celu podniesienia poziomu bezpieczeństwa wykonywania lotów w rejonie lotniska, Zarządzający lotniskiem bezwzględnie zakazuje wykonywania lotów szkolnych do/z lotniska Warszawa-Babice samolotom wyposażonym w silniki nie certyfikowane.
- W rejonie ATZ lotniska obowiązuje bezwzględny zakaz wykonywania lotów po innych niż opublikowanych w "Instrukcji Operacyjnej lotniska Warszawa-Babice" trasach: dolotowych, odlotowych i kręgu nadlotniskowego.
- Zarządzający lotniskiem nie ponosi odpowiedzialności za kołowanie statków powietrznych po trawiastej części lotniska w rejonie bazowania Aeroklubu Warszawskiego i Lotniczego Pogotowia Ratunkowego oraz za kołowanie SP z pola manewrowego lotniska drogą kołowania Alfa "A2" do/z hangaru Nr 4, Nr 5 i Nr 6 w związku z brakiem widzialności tej części lotniska ze stanowiska służby AFIS w budynku Wieży. Za kołowanie - w wymienionych obszarach - odpowiada dowódca statku powietrznego.
Procedury i ograniczenia lokalne.
Procedura lądowania.
- Obowiązuje manewr z prostej i kręgu nadlotniskowego z odchyleniem na północ, którego wysokość ustala się na 1823ft AMSL, co odpowiada 556m AMSL ( 450m/1476ft AGL) (o ile warunki zadania i meteorologiczne dopuszczają w/w wysokość). Jednak w przypadku wykonywania lądowań na próg RWY 15 na lotnisku Chopina, ograniczenie pułapu lotów w rejonie ATZ lotniska Warszawa-Babice wynosi 1500 ft AMSL, co odpowiada wysokości 457 m AMSL (351m/1151 ft AGL). Za zgodą AFIS Warszawa - Babice dopuszcza się wykonywanie lotów z kręgiem południowym na wysokości 1168 ft AMSL (820 ft AGL). Zabrania się wykonywania kręgu południowego podczas lądowania na RWY 15 na EPWA.
- Minimalne warunki lotów lotniska Warszawa - Babice.
Minimalne warunki podejścia dla wszystkich rodzajów statków powietrznych korzystających z lotniska Warszawa-Babice przedstawia poniższa tabela.
Rodzaj SP | Dzień | Noc | ||
Podstawa chmur (m) | Widzialność (km) | Podstawa chmur (m) | Widzialność (km) | |
Samoloty | 200 | 2 | 500 | 5 |
Śmigłowce | 150 | 1,5 | 300 | 3 |
Motoszybowce | 200 | 2 | 500 | 5 |
Szybowce | 400 | 3 | 500 | 5 |
Balony | 400 | 3 | 500 | 5 |
Procedura odlotu od lotniska.
- Starty z lotniska Warszawa - Babice, mogą odbywać się z kursem 102 GEO (099o MAG) lub 282 GEO (279o MAG) - w zależności od kierunku wiatru.
- Odejście z kręgu nadlotniskowego do stref i na trasy zezwala się wykonywać z 1 i 2 zakrętu kręgu nadlotniskowego, zgodnie ze wskazówkami AFIS Babice. Wysokość kręgu 1823 ft AMSL (556 m AMSL) to jest (450 m/ 1476 ft AGL).
Wykonywanie lotów nocnych.
- Loty nocne mogą być wykonywane przy włączonych krawędziowych światłach GDS.
- Wysokość wykonywania pierwszego i czwartego zakrętu w lotach nocnych nie może być mniejsza jak 1300 ft AMSL ( 951 ft AGL).
- Loty nocne (szkolne, doskonalące) można wykonywać na lotnisku Warszawa - Babice tylko w godzinach pracy lotniska.
- Loty statków powietrznych w nocy po godzinach pracy lotniska Warszawa Babice są ograniczone do startów i lądowań związanych z przylotami i odlotami do/z lotniska po uprzednim uzgodnieniu z Zarządzającym Lotniskiem.
- Ograniczenie lotów w nocy nie dotyczy lotów sanitarnych, ratowniczych, lotnictwa służb porządku publicznego i lotnictwa wojskowego wykonujących zadania statutowe.
Procedury ograniczenia hałasu.
Uwaga! Wszystkie doloty i odloty z lotniska Warszawa - Babice odbywają się po stycznej do kręgu północnego na wysokości nie niższej niż wysokość kręgu, którą podaje służba AFIS z ominięciem obszarów zabudowanych.
Przy wykorzystaniu RWY 10.
- Start i wznoszenie do wysokości 1300 ft AMSL (951 ft AGL) do skrzyżowania ul. Powązkowskiej z ul. Armii Krajowej; zakręt w lewo na kurs 045o MAG na wysokości 1823 ft i lot do rzeki Wisły.
- Przed dolotem do rzeki zakręt w lewo na kurs 305o MAG. Lot po zachodnim skraju rzeki Wisły do północno-zachodniego skraju Huty "Arcelor Mittal Warszawa". Nad mostem Marii Skłodowskiej-Curie (Północnym) zgłosić pozycje „ z wiatrem”
- Zakręt w lewo na kurs 235o MAG i lot po zachodnim skraju huty do czwartego zakrętu na kurs magnetyczny lądowania. Czwarty zakręt na wysokości nie mniejszej niż 1500 ft AMSL (1151 ft AGL)
Przy wykorzystaniu RWY 28.
- Start i wznoszenie do wysokości nie wyżej niż 1500 ft (1151 ft AGL). Zakręt w prawo na kurs 055o MAG i lot po zachodnim skraju Huty „ Arcelor Mittal Warszawa” na wysokości 1823 ft AMSL (1476 ft AGL) do rzeki Wisły.
- Przed dolotem do rzeki Wisły zakręt w prawo na kurs 125o MAG. Lot po zachodnim skraju Wisły do skrzyżowania z ul. Armii Krajowej.
- Zakręt w prawo na kurs 225o MAG i lot do czwartego zakrętu na kurs magnetyczny lądowania. Czwarty zakręt wykonać na wysokości 1300 ft AMSL (951 ft AGL).
Procedury nawiązywania łączności radiowej.
1. Dolot do lotniska:
- Łączność radiowa, zawierająca meldunek, powinna zostać nawiązana najpóźniej na granicy rejonu lotów (ATZ) lotniska Warszawa - Babice.
- Meldunek ten musi zawierać następujące informacje:
- Aktualna pozycja statku powietrznego;
- Wysokość lotu;
- Typ statku powietrznego;
- Trasa i kierunek podejścia do kręgu lotniska;
- Dodatkowe informacje na żądanie służby AFIS lotniska Warszawa - Babice.
2. Start z lotniska:
- Łączność radiowa powinna zostać nawiązana najpóźniej przed zamiarem rozpoczęcia kołowania (samoloty), uruchomienia silników (śmigłowce).
- Pilot musi przekazać następujące informacje:
- Aktualną pozycję statku powietrznego na polu manewrowym;
- Typ statku powietrznego;
- Rodzaj lotu;
- Trasę i kierunek odejścia od lotniska